Poznáte ten pocit ráno pred výjazdom do terénu, keď sa Vám v hlave premietajú tváre klientov, u ktorých sa chystáte predávať? Určite áno. Čo pravdepodobne zacítite ako prvé: sem sa teším a sem nie. Možno sú niektoré dni také, kedy sa neviete dočkať rána aby ste uvideli ľudí, ktorých máte radi a na druhej strane presne naopak. Otázka je, či môžeme klientov z profesionálneho hľadiska takto deliť.

V obchodníckych príručkách by ste našli odpoveď: „Nemôžeme“. Ja tvrdím: „Opak je pravdou – môžeme“. A dokonca nám to pomôže byť ako obchodníkovi úspešnejší. Našou povinnosťou nie je mať ani všetkých profesionálne rád/rada, dokonca nám nemusia byť ani všetci sympatickí. Ale čo určite musíme: je navzájom si rozumieť čo hovoríme, čo chceme a prečo to chceme.

Vo svojej obchodníckej praxi si delím klientov na: aktuálnych a budúcich. Tento prístup mi pomáha správne si nastaviť ciele, prerozdeliť čas a nastaviť investície energie. Nenájdete tu priestor ani pre konkurenciu ani pre prípadné nedokonalosti produktu. Je to najegoistickejší targeting klientov, ktorý nedáva priestor na výhovorky len na vlastné zlyhania. Berte to odo mňa ako druhú radu ako predávať do obchodníckeho dobrodružstva.

Teraz Vám prezradím jedno „tajomstvo“. Nie všetci potenciálni klienti vo Vašom regióne sa stanú Vašimi klientmi. Toto uvedomenie je veľmi oslobodzujúce. Teraz tým nechcem povedať, že snažením obchodníka nemá byť úsilie o optimalizáciu svojich klientov – teda normálne povedané mať ich toľko, koľkým dokážem skutočne pomôcť, ale to, že ak niekto v reálnom čase nie je môj klient tak to nie je problém. V duchu predchádzajúceho odstavca – ich získate neskôr. Verte mi. Toto uvedomenie Vám uberie niekoľko prebdených nocí a možno ušetrí pár stupienkov na rebríčku sebavedomia.

A na záver jedna bonusová rada. Ak máte dostatočné veľké vedomosti – o produkte, o trhu, o konkurencii – ktoré sa mimochodom nemenia tak často a nie sú ani atómovou vedou a rozumiete plánom, ktoré máte, marketingovým a predajným stratégiám, pripravujete sa na každý deň a každého klienta, tak tie vedomosti Vám jednoducho stres vytesnia. Jednoducho prestane existovať. Zmizne.

Alebo ináč povedané: preletí na tých, ktorí nie sú pripravení ako Vy.