Pesimisti varujú, že zjavne nezastaviteľný vzostup finančných technológií - finančno-technologických spoločností - ohrozuje prežitie tradičných finančných poradcov s ich zavedenými pracovnými postupmi, ktoré sú založené na osobných rokovaniach s klientmi. Tak dramatické to zaiste nebude, ale aké sú skutočné výhody finančných technológií pred bežnými spôsobmi finančného poradenstva ? A čo keď sa od nich môžu tradiční poradcovia niečo naučiť ? A existujú oblasti, v ktorých tradičný poradcovia víťazia? Je na čase vyvrátiť tieto mýty a uviesť niekoľko faktov.

Ponúkajú finančnú technológie nové produkty ?
Nie. V podstate opak je pravdou. Finančno-technologické spoločnosti obmedzujú svoju ponuku na limitovaný výber štandardných produktov, ktoré nevyžadujú zásadné vstupy zo strany poradcu.

Takže sú finančné technológie lacnejšie ?
Opäť, nie, alebo snáď len na prvý pohľad. Preferujú online kontakt pred osobným konaním a v drvivej väčšine pracujú s pasívnymi ETF fondmi.

Majú teda finančno-technologické spoločnosti väčšiu klientsku bázu ako tradiční poradcovia v oblasti finančných služieb? Alebo snáď ponúkajú svojim klientom väčší potenciál?
Opäť nie. V porovnaní s bankami a nezávislými finančnými poradcami majú finančné technologické spoločnosti obmedzenú klientsku základňu, aspoň v súčasnosti, a oslovujú skôr tradičných klientov, ktorí obchodujú vo vysokých objemoch a s malými ziskovými maržami.

Sú finančno-technologické spoločnosti dobré v marketingu ?
Určite: využívajú súčasné nálady a neúnavne sa orientujú na kľúčovú oblasť digitalizácie, svoju marketingovú stratégiu zameriavajú na náklady a služby.

Ponúkajú finančno-technologické spoločnosti lepšie poradenstvo ?
Nie, neponúkajú. Nikto by asi nechcel tvrdiť, že čisto z hľadiska kvality by sa poradenská relácia na internete mohla vyrovnať osobnému rokovaniu s odborným poradcom. Či osobné stretnutie za účelom prerokovania každého finančného produktu je časovo a nákladovo efektívnym riešením pre každého klienta, je vec iná a makléri s inteligentným prístupom využijú kombináciu online poradenstva a osobných rokovaní. Kľúčovými prvkami pôsobenia na internete, vďaka ktorým spoločnosti poskytujúce finančné služby vyzerajú inovatívne, je ich pripravenosť a možnosti okamžitého využitia, vrátane elektronických podpisov, online finančných hodnotenie, online nástrojov vypĺňanie údajov a porovnávacích nástrojov.

Vo svojom vyhlásení by som zašiel až tak ďaleko, že ktorýkoľvek maklér vyzbrojený priemernou základňou a sieťou zákazníkov má lepšiu pozíciu než finančne technologické spoločnosti, a to len čo sa týka sily vzťahov so zákazníkmi. V čom spoločnosti ponúkajúce finančné technológie naozaj vynikajú je ich schopnosť osloviť klientelu, ktorá má v obľube prácu s aplikáciami a vyhľadáva ponuku moderných produktov. Ide o konkurenčnú výhodu, ktorú môžu ostatné spoločnosti skopírovať a prispôsobiť sa jej - nielen ostatné finančno-technologické spoločnosti, ale aj zavedení poskytovatelia finančných služieb. Kľúčovou otázkou je tu vytváranie sietí a využitie rôznych marketingových kanálov orientovaných na cieľovú skupinu.

Tradiční makléri dokážu pri poskytovaní poradenstva a riadenia vzťahov so zákazníkmi systematicky zdôrazňovať a rozvíjať svoje silné stránky a spájať ich s novými prístupmi. Prakticky to znamená, že pre využitie nových príležitostí ponúkaných technológiami sa každý maklér musí najprv dobre pripraviť a optimalizovať svoj obchodný model podľa svojich individuálnych silných stránok, slabých stránok a potenciálu zákazníka. Kľúčom k úspechu je predovšetkým znalosť našich vlastných klientov a nastavenie nášho prístupu ich požiadavkám.

Predpoklad, že ak sú ľudia zvyknutí získavať digitálny obsah pomocou sociálnych médií, sú rovnako tak zvyknutí používať finančné aplikácie na internete, je teda chybný. Existencia a používanie príslušnej aplikácie nezvyšuje základnú finančnú gramotnosť ľudí. V skutočnosti je tu riziko, že prílišné zjednodušenie zložitých súvislostí môže spôsobiť, že klienti budú robiť chybné rozhodnutia. A tu je priestor pre tradičného poradcu: môže uplatniť svoje vedomosti a odbornosť a pomáhať svojim klientom čo najlepšie využívať aplikácie na internete. Makléri využívajúci internet ako platformu pre svoje zviditeľnenie, získavanie klientov a používanie inovatívnych internetových nástrojov môžu dosiahnuť úroveň finančne technologických spoločností - alebo za nepatrnú cenu nad nimi dokonca získať výhodu.

Ak by sme zhrnuli uvedené argumenty, finančných technológií sa netreba obávať. Pomocou vhodnej stratégie a vhodných poskytovateľov služieb môžu teraz nezávislí makléri vybudovať svoje vlastné inteligentné online platformy a pripraviť si pôdu pre ich vlastný trvalý úspech.