1. Finančný poradca nie je obchodný zástupca
Obchodný zástupca väčšinou zastupuje jednu firmu, ktorej finančné produkty predáva. Logicky neposkytne kvalitné poradenstvo, nedá objektívne porovnanie rôznych finančných produktov, jeho cieľom je predať konkrétny produkt. Finančný poradca naopak hľadá rôzne riešenia pre rôzne potreby svojich klientov, disponuje ponukou viac produktov od viacerých spoločností.

2. Informuje, všetko ochotne vysvetlí
Finančný poradca musí byť schopný navrhnuté riešenia vysvetliť a poznať ich súvislosť s plnením vašich osobných cieľov. Mal by byť schopný zdôvodniť výber konkrétnych produktov a predstaviť vám dostupné alternatívy. Cudzie pojmy, ktorým nerozumiete, musí finančný poradca vždy vysvetliť pre vás zrozumiteľnou rečou. Nehovorí len o výhodách, ale upozorní aj na riziká a prípadné nevýhody navrhnutých produktov.

3. Najprv načúva, potom navrhuje riešenie
Finančný poradca najprv počúva. Zisťuje vaše plány a ciele, finančné možnosti, aktuálne uzavretej zmluvy. Nikdy neprichádza na prvú schôdzku s ponukou konkrétnych produktov a plánov. Od prvého telefonátu s poradcom až po dobrý finančný plán počítajte minimálne s dvoma, často ale aj troma či štyrmi stretnutiami. Nebojte sa aj na druhej schôdzke klásť kontrolné otázky a overovať, či poradca pochopil vaše ciele a pri návrhu riešenia ich aj rešpektuje.

4. Certifikácia je základ
Finančné poradenstvo je legislatívne upravené a poradcovia musia dodržiavať množstvo striktných pravidiel. Investujte čas do preverenia svojho poradcu, overte si jeho registráciu, pokúste sa vyhľadať na internete informácie o ňom a o jeho reputácii.

5. Emócie nechajte bokom
Buďte realisti a nenechajte sa opiť rožkom. Ak vám sľubuje finančný poradca nereálne zisky, oháňa sa garantovaným zhodnotením a odvoláva sa na minulý vývoj finančných trhov, mali by ste byť počas ďalšej spolupráce veľmi opatrní.

6. Nátlak a časová tieseň

Známkou dobrého finančného poradcu je nielen dochvíľnosť, ale aj dostatok času, ktorý vám dá na premyslenie návrhu a rozhodnutia. Časová tieseň a nátlak do osobných financií nepatrí. Dobrý poradca neprichádza s ponukami " teraz, alebo nikdy ".

7. Detaily rozhodujú, buďte zdravo kritickí
Buďte aktívny, klaďte otázky, buďte na poradcu prísni. O kvalitách poradenského servisu vypovedajú aj také detaily, ako je dochvíľnosť finančného poradcu. Nebojte sa dohovoriť si stretnutie u poradcu v kancelárii alebo na neutrálnom mieste, finančné poradenstvo sa už dávno nerobí na pohovke vo vašej obývačke.

8. Značka často rozhoduje
Pracuje finančný poradca pre niektorú z veľkých finančne poradenských firiem? Akú má reputáciu a s ktorými finančnými inštitúciami spolupracuje? Ako dlho firma na trhu pôsobí a koľko ju reprezentuje finančných poradcov? Hľadajte referencie, skúsenosti iných aj nezávislé ocenenia, ktorými sa firmy chvália.

9. Učenie je u poradcu základ
Nebojte sa opýtať finančného poradcu na jeho skúsenosti. Ako dlho je v odbore? Aké absolvoval kurzy a aké je jeho vzdelanie? Pamätajte, že finančné produkty sa rýchlo menia a jedine poradca, ktorý je "v obraze", vám môže dobre poradiť.

10. Môžete povedať aj nie
Pamätajte si, že do uzavretia zmluvy vás nikto nemôže k ničomu nútiť. Ak máte pochybnosti, zistite si viac informácií, spýtajte sa na názor niekoho znalého z vášho okolia, vezmite si čas na rozmyslenie. Ak vás poradca nepresvedčí, vždy mu môžete povedať nie.
+ 1 Ako spoznáte zlého finančného poradcu?

- neradí, predáva jeden, alebo len málo produktov
- nepočúva vás, prichádza s riešením hneď na prvú schôdzku
- skrýva riziká, predstavuje len výhody produktu
- vyvíja časový nátlak, nenechá vás všetko si premyslieť
- sľubuje nereálne