Líder, ktorý je medzi svojimi zamestnancami obľúbený, vytvára lojalitu - a tá sa odrazí vo zvýšenej produktivite práce a morálke. Nasledujúce tipy vám pomôžu získať si dôveru v radoch vašich pracovníkov (dokonca aj klientov a dodávateľov) tým, že dáte jasne najavo váš záujem o nich a ochotu pomáhať.

1. Ráno je perfektný čas na rozdávanie entuziazmu do nového pracovného dňa. Urobte si čas a obíďte si svojich zamestnancov. Rozdávajte drobné komplimenty. Dobre ich to naladí a hneď sa im bude lepšie pracovať.
2. Vytvárajte pre podriadených príležitosti, aby sa s vami mohli kontaktovať počas celého pracovného dňa. Keď ste v práci, prechádzajte sa so zdvihnutou hlavou a s úsmevom na tvári. Vyhnite sa zalezeniu do kancelárie za haldy papiera. Ak vás podriadení počas dňa nevídajú, môžu sa cítiť nedôležití a demoralizovaní.
3. Oslavujte úspechy. Stanovte si malé dosiahnuteľné ciele na každé dva týždne alebo mesiac, ktoré budú vašich podriadených "ťahať" dopredu. Nečakajte s ocenením až do dokončenia veľkého projektu, pretože zamestnanci rýchlo strácajú svoje počiatočné nadšenie. Stretnite sa s nimi aj priebežne, zahryznite si nejaký ten zákusok, popite nealko a podebatujte o tom, čo sa vám už podarilo spoločne dosiahnuť.
4. Dbajte na poriadok a systém. Každých pár mesiacov dajte svojím zamestnancom dve-tri hodiny na upratanie. Nech si poukladajú materiály, upracú pracovné plochy, atď. Ak im dáte najavo, že vás zaujímajú aj ich pracovné podmienky, podnietite ich tým ku prísnejšiemu dbaniu na kvality práce.
5. Keď nastane poobedná kríza (okolo 15:00), poprechádzajte sa medzi podriadenými a pýtajte sa: "Ako sa máte?", "Ako to ide?". Toto je čas, keď každý potrebuje nejaké povzbudenie, a váš záujem ich určite poteší.
6. Zaveďte si "čiernu skrinku" nápadov a pravidelne si ich prezerajte. Dajte svojim podriadeným najavo, že vám záleží na ich pracovných podmienkach a pripomienkach: oceňte dobré návrhy a postarajte sa, aby sa zrealizovali. Vyveste ich na vývesku, diskutujte o nich. Je to aj ich pracovisko, nielen vaše!
7. Ponúknite svojim pracovníkom aj nefinančné motívy a ocenenie. Ak od nich dostávate kvalitné výsledky, dajte im voľný čas na spoluprácu vo verejných projektoch firmy. Ponúknite flexibilný pracovný čas tým kvalifikovaným ľuďom, ktorí ho potrebujú z osobných dôvodov (choré dieťa, extra semester na vzdelávanie, atď.). Tým zamestnancom, ktorí v práci vynikajú, udeľte špeciálne výhody (stravenky do reštaurácie, lístky na šport alebo na kultúru).
8. Snažte sa vytvárať na pracovisku priateľskú atmosféru. Ľudia chcú mať v práci priateľov, ale problém je, že veľa z nich je veľmi zaneprázdnených alebo hanblivých na to, aby si ich získali. Dajte podriadeným možnosť, aby svoje talenty zdieľali s ostatnými. Napríklad ak niekto vo vašom podniku hrá šach a chcel by to naučiť aj iných, umožnite to (poskytnite im miestnosť, napr. jedáleň, voľnú kanceláriu). Alebo učiť sa cudzí jazyk. Alebo hrať na harmoniku. Možností je veľa. Vaši zamestnanci vás budú mať radi za to, že sa o nich staráte.
9. Snažte sa ovládať vašu zlú vôľu. Ak zamestnanec urobí niečo, čo vás rozhnevá, tak mu namiesto "výbuchu" a kriku dajte najavo, že ste sklamaný jeho správaním, ale nikdy ho nekritizujte ako osobu. To je totiž rozdiel medzi dobrou kritikou a kritizovaním. Z dobrej a konštruktívnej kritiky si väčšina ľudí niečo zoberie, z kritizovania rozhodne nie.
10. Dajte najavo svoju ľudskú stránku. Každý má rád osobu so zmyslom pre humor. Nemusí sa z vás stať práve rozprávač vtipov, ale naučte sa smiať nahlas a bez zábran a brať veci z tej príjemnejšej stránky