Mediácia | riešenie konfliktov a sporov v praxi


     

      Hľadáte riešenie pri konfliktoch, alebo sporoch ? Neviete na koho sa obrátiť ? Chcete riešiť konflikt či spor mimosúdnou cestou a využiť pri tom služby mediátora ? Potom ste u nás na správnej adrese. Ponúkame Vám možnosť riešenia formou mediácie. Čo je teda mediácia ?  Mediácia je spôsob riešenia sporu, kde mediátor ako tretia nezávislá a nezaujatá osoba pomáha stranám identifikovať ich záujmy, nabáda ich, aby hľadali spoločné praktické riešenia na body, ktoré spôsobili konflikt a pomáha im vyjednávať také riešenia, ktoré uspokojujú obe strany. Mediácia ako spôsob riešenia konfliktov sa používa v prípadoch, keď obe strany sú už v rozbehnutom konflikte a nevedia ďalej svoj spor riešiť bez pomoci tretej osoby. Jednou z podmienok je, že tretia strana nie je v konflikte zainteresovaná a strany nechcú, aby tretia strana autoritatívne rozhodovala o ich spore.

Keďže je mediácia neformálnym procesom jej priebeh je do značnej miery flexibilný. Ako prvé sa v dohode o začatí mediácie osoby zúčastnené na mediácii s mediátorom dohodnú na mediácii konkrétneho sporu. Mediátor zúčastneným stranám vysvetlí, ako bude mediácia prebiehať a dohodne sa so stranami na pravidlách mediačného konania. Dohoda musí mať písomnú formu a označuje sa poradovým číslom podľa evidencie vedenej mediátorom v knihe mediácií. Dohoda o začatí mediácie obsahuje najmä presné označenie osôb zúčastnených na mediácii, presné označenie mediátora a jeho kancelárie, vymedzenie konkrétneho sporu, ktorý je predmetom mediácie,výšku odmeny mediátora, spôsob jej určenia alebo dohodu o bezplatnom výkone mediácie a dobu, na ktorú je uzavretá, alebo dobu, počas ktorej má mediácia prebiehať.

Mediácia sa začína uzavretím dohody o začatí mediácie osobami zúčastnenými na mediácii alebo zástupcami konajúcimi v rozsahu oprávnenia konať za zastúpeného a mediátorom a jej zápisom do knihy mediácií vedenej mediátorom. Následne je mediátor povinný vždy a aj písomne poučiť strany, že ak čo i len jedna zo strán alebo mediátor so začatím mediácie pred jej začatím nesúhlasí, začína sa mediácia uložením dohody o začatí mediácie uzavretej osobami zúčastnenými na mediácii alebo zástupcami konajúcimi v rozsahu oprávnenia konať za zastúpeného a mediátorom v Notárskom centrálnom registri listín zriadenom podľa osobitného zákona, a mediácia sa končí uložením potvrdenia o skončení mediácie v registri listín. Na tento účel mediátor overí totožnosť osôb, ich oprávnenie a rozsah oprávnenia v mediácii konať. Uloženie dohody o začatí mediácie a potvrdenia o skončení mediácie v registri listín má pre plynutie premlčacej lehoty a zánik práva rovnaké právne účinky ako uplatnenie práva na súde.

V ďalšej fáze mediácie sa bližšie špecifikuje spor, ktorý je predmetom mediácie. Mediátor zistí, v čom spor spočíva, aké sú záujmy oboch strán a identifikuje body, ktoré je potrebné vyriešiť a body, v ktorých sa strany zhodujú a môžu tak pomôcť k rýchlejšej dohode. Každá zo strán dostane priestor na vysvetlenie svojho stanoviska k sporu. Keď mediátor získa komplexný pohľad na problém z oboch strán, môže priniesť do situácie nestranný pohľad a upozorniť stany na veci, ktoré si zo svojho pohľadu možno nevšimli. Po komplexnom pohľade na problém zo strany mediátora aj účastníkov môže dôjsť k riešeniu, hľadaniu konkrétnych možností a formulácii dohody. Úlohou mediátora je najmä vytvárať vhodné podmienky pre komunikáciu a hľadanie riešenia. Záverečná dohoda je dvojstrannou dohodou medzi jednotlivými stranami sporu.

Ako vyzerá mediácia - sedem krokov mediácie

Pre prehľadnosť a ľahšie zapamätanie postupu v mediácii sme jednotlivé časti mediačného sedenia rozdelili do 7 krokov. Šesť krokov sa týka priamo mediačného stretnutia a jeden krok sa týka kontaktovania so stranami a dohodnutia mediačného stretnutia. Uvádzame krokový mediačný model upravený podľa Charlesa Wigginsa (1996).

1. Kontakt so spornými stranami - iniciovanie a dohodnutie mediácie

2. Úvod - dohodnutie pravidiel a oboznámenie strán s mediáciou.

V tomto kroku môže mediátor ovplyvniť celé stretnutie tým, ako vysvetlí stranám pravidlá spoločného fungovania v mediačnom stretnutí, vysvetlí postup, akým sa bude uberať diskusia a objasní niekoľko princípov mediácie a svoju rolu v nej. Mediátor je v tejto fáze aktívny, ale na druhej strane všetko, čo povie, si dá schváliť oboma stranami, pretože jedine aktívny súhlas strán (samozrejme aj nesúhlas), pomáha v tejto fáze zapojiť strany do vedenia celej mediácie, a tým vytvára od počiatku ich spoluzodpovednosť za to, ako celá mediácia bude prebiehať. Mediátor si overuje u oboch strán, či porozumeli a prijali so súhlasom všetko, čo povedal. Tak si zabezpečuje prevenciu v tom prípade, že ak sa náhodou riešenie bude uberať nekonštruktívnym spôsobom alebo sa strany začnú hádať, má ľahšiu pozíciu pri udržaní kontroly nad správaním oboch strán.

3. Rekonštrukcia sporu - strany vyrozprávajú svoj pohľad na konflikt medzi nimi.

Úvod stretnutia by sa mal z mediátorovej strany skončiť tým, že sa strán opýta, či sú pre nich všetky pravidlá a dohody zrozumiteľné a či môžete prejsť k ďalšiemu kroku. Poradie hovorenia Rekonštrukciu sporu začínajte ako mediátor tým, že sa opýtate strán, ktorá z nich chce začať rozprávať ako prvá. Ak sa strany dohodnú, venujte pozornosť jednej strane a nechajte stranu porozprávať „svoj príbeh". Rozprávanie príbehu - Niekedy sa tento krok v mediácii nazýva „neprerušovaný čas" - je to čas, kedy strany jedna po druhej môžu bez vzájomného prerušovania porozprávať s vašou pomocou to, ako samy vidia z ich pohľadu priebeh sporu a čo im na spornej situácii prekáža. Väčšinou je to prvýkrát, keď majú strany možnosť počuť vcelku, čo si druhá strana myslí a čo cíti.

4. Definovanie sporu - vyjasnenie sporných miest a záujmov strán.
V treťom kroku si mediátor zapisuje počas dialógov so stranami, aké záujmy a nároky majú strany a čo chcú dosiahnuť pri riešení sporu. Štvrtý krok plynule nadväzuje na tretí krok. V podstate je prirodzenou súčasťou rekonštrukcie sporu. Definovanie sporných bodov je pomenovanie tých miest v konflikte, kde strany potrebujú od druhej strany, aby urobila (alebo prestala robiť) niečo na uspokojenie jej záujmov. Niekedy stačí iba jej porozumenie alebo rešpekt, inokedy ospravedlnenie, často ide o zmenu správania alebo pomoc pri realizácii riešenia.

5. Tvorba možností riešenia konfliktu - navrhovanie riešení a vyjednávanie strán. Tento krok smeruje strany ku konkrétnym riešeniam. V podstate obsahuje tento krok tri fázy: a) vymýšľanie návrhov riešení   b) vyberanie návrhov, ktoré stranám vyhovujú    c) dojednávanie riešení z vyhovujúcich návrhov.

Tieto tri fázy v kroku 5 sa pri mediácii prekrývajú a nadväzujú tesne jedna za druhou. Strany navrhujú a odmietajú riešenia, zrazu si niečo vyberú, odmietajú vyjednávať, ale pri tom zrazu navrhnú ústupový krok - preto napriek tomu, že všetka aktivita pri vymýšľaní nápadov na riešenia je na stranách, mediátor je v tejto fáze nadmieru aktívny (ak je to potrebné) pomáha diskusiu viesť od veľmi odlišných (aj protikladných) nápadov k vyjednávaniu spoločnej dohody.

6. Napísanie dohody - hľadanie najpresnejšej formulácie dohody a jej napísanie.

Keď si v poznámkach spíšete všetky čiastočné alebo ukončené dohody k jednotlivým sporným bodom, navrhnite stranám, že im spíšete formuláciu dohody. Spísanie dohody takisto slúži ako doklad o tom, že mediácia sa urobila a ako presný zápis toho, na čom sa strany dohodli pri riešení ich sporu.

7. Záver - poďakovanie stranám, podporenie strán v plnení dohody, ponúknutie ďalších stretnutí v prípade potreby


 

  •       Metódy mediácie: individuálne alebo skupinové
  •       Miesto konania mediácie:  Bratislava (osobne) resp. Online (Skype konzultácie)
  •       Dĺžka, trvanie odborného poradenstva: individuálne (na základe potrieb účastníka / klientov)
  •       Termíny konania: ASAP (poradenstvo a konzultácie organizujeme pravidelne, na základe vzájomnej dohody)
  •       Možnosť absolvovať odborné poradenstvo | konzultácie | mediácie: denná, individuálna (One to One) resp. skupinová
  •       Cieľová skupina a max. počet účastníkov:  podľa potrieb (individuálne aj skupinové poradenské a konzultačné odborné sedenia)
  •       Kategória odborných poradenských stretnutí | konzultácii:  osobné / individuálne / skupinové / komunitné / tímové / firemné / iné
  •       Odborní garanti koučovacích a poradenských stretnutí:  interní a externí odborní spolupracovníci, koučovia, mentori, poradcovia z praxe
 
Cena odborných konzultácii už od:  49,- eur

(možnosť absolvovania odborných konzultácii - osobne alebo online)

Objednať kurz seminar bratislava

mediacia bratislava mediator