Ak už pol roka chodíte do práce neskoro a vlastnou chybou ste pripravili firmu o zásadný projekt a tisíce eur, tak sa tomu asi nevyhnete, avšak význam tohto stretnutia je v prvom rade dialóg. Váš zamestnávateľ na stretnutí čaká spätnú väzbu aj od vás. Ste predsa členom tímu a záleží mu, aby ste sa rozvíjali, keďže z toho profituje aj firma. Hodnotiaci pohovor je ideálny čas, kedy si môžete povedať, čo vám v práci vyhovuje, čo nie a dohodnúť sa na ďalšom postupe a podmienkach.

Čo by ste počas pohovoru určite mali rozobrať ?

Čo si na šéfovi vážite a naopak, čo by mal prestať robiť. Na tomto stretnutí vám šéf určite povie, čo robíte dobre a kde by ste sa mali zlepšiť. Takže je ideálny čas, aby ste mu to povedali tiež. Vaša motivácia je pre napredovanie firmy rozhodujúca a mali by ste presne popísať veci, ktorými vás nadriadený demotivuje. Možno vám dáva úlohy spôsobom, pri ktorom sa cítite ako 5-ročné dieťa alebo vás za dobré výsledky nevie pochváliť. Povedzte mu to! Aj šéf je len človek a niektoré veci si možno neuvedomuje. Aké sú vaše ciele. Dobrý šéf vie oceniť každého zamestnanca, ktorý má ciele a chce ich dosahovať. Každá firma si praje oduševnených ľudí, ktorým záleží na tom, aby sa rozvíjali. Samozrejme, ak robíte v banke a na otázku, kam by ste sa chceli posunúť, odpoviete, že by ste chceli byť slávnym futbalistom alebo písať rapové texty, nebude pravdepodobne reakcia vášho šéfa úplne pozitívna. Ak ale máte vo vašej oblasti realizovateľné ciele, nehanbite sa s nimi zveriť a dohodnúť si so zamestnávateľom kroky, ako ich môžete dosiahnuť.

Hodnotiaci pohovor nemusí byť vašou nočnou morou - skôr naopak, môže to byť presne ten prelomový moment, ktorý vašu kariéru posunie tam, kam chcete. Musíte však byť úprimný k sebe i k šéfovi. Ak ste čítali náš predchádzajúci blog na túto tému viete, že hodnotiaci pohovor dáva vhodný priestor na poskytnutie spätnej väzby nadriadenému a rozobratie vašich kariérnych cieľov. Medzi ďalšie témy, ktorým by ste sa počas otvoreného rozhovoru so svojím šéfom nemali vyhýbať, určite patria tieto:

Ste v práci spokojný ?

Toto je asi tá najdôležitejšia vec, s ktorou by ste sa nadriadenému mali zveriť. Je dosť možné, že vám túto otázku položí sám. Ak však odpoviete, že áno a popritom si hľadáte iný džob, asi pre vás veľa urobiť nemôže. Skúste to, a možno vás šéfova reakcia prekvapí.

Čo sa chcete naučiť ?

Ďalšia zásadná oblasť – váš osobný rozvoj. Žiadnemu normálnemu zamestnávateľovi nemôže imponovať zamestnanec, ktorý robí 10 rokov na tom istom oddelení, na tej istej pozícii, nechodí na žiadne školenia, nezaujíma ho dianie okolo seba a venuje sa len svojmu „popisu práce“. Je logické, že dobrí ľudia sa chcú zlepšovať. O niektorých programoch alebo kurzoch, ktoré vám vie firma poskytnúť možno ani neviete. Informujte sa o nich. Ak kurzy, o ktoré máte záujem neexistujú, dajte firme podnet na to, aby ich zriadila. Chcete chodiť na viac seminárov a odborných konferencií mimo firmy? Povedzte to na hodnotiacom pohovore.

Aká je budúcnosť firmy ?

Ak to so svojím poslaním vo firme myslíte vážne, určite vás bude zaujímať jej budúcnosť. Spýtajte sa šéfa ako vidí on, a zverte sa aj so svojou víziou. Pre nadriadeného je to najlepší signál, ktorým preukážete lojalitu a dlhodobý záujem o prácu vo firme. Samozrejme, vaša vízia by mala obsahovať aj to, akú úlohu budete v budúcnosti firmy zohrávať vy (ale nehovorte šéfovi, že sa vidíte v jeho pozícii a potom ho vyhodíte :)).

Pýtajte si spätnú väzbu

Možno máte šéfa, ktorý berie hodnotiaci pohovor len ako „povinnú jazdu“ a nevenuje mu až tak veľa pozornosti. Využite túto príležitosť na to, aby ste na seba a svoju prácu od neho získali čo najviac spätnej väzby. Nebojte sa aj konštruktívnej kritiky – aj tá vás posúva bližšie k vašim kariérnym cieľom.

Hodnotiaci pohovor zo strany manažéra: zamerajte sa na prípravu - je to zvláštne, ale manažéri, či šéfovia oddelení majú z hodnotiacich pohovorov občas väčší stres ako samotní zamestnanci. Niekedy musia riešiť veci, ktoré sú im nepríjemné alebo sa im hodnotiace pohovory zdajú zbytočné a nechcú s nimi strácať čas. Ponúkame vám niekoľko tipov ako zvládnuť hodnotiaci pohovor čo najlepšie.

Venujte každému zamestnancovi dostatok času

Rýchlo si naplánujete 8 stretnutí za sebou v 15-minútových blokoch, aby ste si túto nepríjemnú agendu mohli vyškrtnúť z diára a venovať sa „dôležitejším veciam“? Takéto hodnotiace pohovory asi nebudú mať príliš veľký význam a dopad na budúce výkony vašich zamestnancov a ich motiváciu. Naplánujte si rozhovory dopredu v pravidelných intervaloch (ideálny je 6-mesačný). Každému zamestnancovi venujte dostatočný čas, minimálne hodinu, aby ste mali priestor venovať sa okrem naplánovanej agendy aj diskusii a otázkam.

Na pohovor sa dôkladne pripravte

Príprava by mala prebehnúť na strane hodnotiteľa aj hodnoteného. Je ideálne, ak máte k dispozícii hodnotiace formuláre, ktoré pre tento účel využívate. Je dôležité si tiež stanoviť agendu stretnutia a vedieť, čo bude obsahom. Hodnotený by mal byť tiež schopný zhodnotiť svoj výkon, splnenie cieľov, identifikovať kritické oblasti, ako aj predstavu o vlastnom rozvoji. Hodnotiaci pohovor by mal obsahovať: zhodnotenie základných kompetencií – mäkkých a tvrdých zručností pre výkon práce, ako aj výkonnostných indikátorov,, ciele z posledného obdobia a progres v rámci každého stanoveného cieľa, stanovenie cieľov pre nastávajúce obdobie,, profesný plán rozvoja, ktorý môže obsahovať kariérny rozvoj, posun alebo nápravu výkonnosti.

Hodnotenie by malo byť založené na faktoch a merateľných výsledkoch. Vyjadrenia typu „skvelá práca“ alebo „trošku by si ešte mohol zabrať“ nie sú práve najvhodnejšie. Ak chcete niekoho prácu vyzdvihnúť, povedzte mu, čo konkrétne sa mu za uplynulé obdobie podarilo alebo ktoré jeho pracovné návyky prispievajú k dobrému výkonu. Ak má zamestnanec v určitej oblasti rezervy, nechajte najprv jeho zhodnotiť slabé oblasti a identifikovať problém. Následne spoločne navrhnite kroky pre zlepšenie, s ktorými budú obe strany stotožnené.

Hodnoťte celé obdobie, nielen prácu z posledných dvoch týždňov

Buďte objektívny a pozrite sa komplexne na prácu zamestnanca počas celého hodnoteného obdobia. Je to veľká smola, keď sa tesne pred týmto rozhovorom prihodí nejaký „prúser“. Samozrejme, že zamestnancovi bude jasné, že nepríjemnej téme sa nevyhne. Ak však počas uplynulého obdobia odvádzal dobrú prácu, je potrebné ju na pohovore vyzdvihnúť a až potom riešiť nedávnu „kauzu“.