Soft Skills, People Skills alebo Interpersonal Skills, predstavujú osobnostné atribúty, ktoré obohacujú sociálnu interakciu, pracovný výkon a kariérny rast. Na rozdiel od tzv. Hard Skills (tvrdé zručnosti), ktoré predstavujú výbavu zručností a schopností vykonávať určitý typ úloh a aktivít, Soft Skills sú o efektívnej medziľudskej interakcii a sú aplikovateľné na všetky oblasti nášho života. Často sa hovorí, že Hard Skills Vás dostanú na pracovný pohovor, ale na to, aby ste danú pozíciu získali určite potrebujete Soft Skills. Medzi Soft Skills patria nasledovné zručnosti, ale aj osobnostné vlastnosti:

 Empatia
 Svedomitosť
 Spoľahlivosť
 Slušné správanie
 Tímová práca
 Vedenie
 Komunikácia
 Vyjednávanie
 Koučing
 Kreatívne riešenie problémov
 Strategické myslenie
 Obchodné zručnosti
 Riešenie konfliktov

Semináre mäkkých zručností je treba brať ako investíciu do seba, tvrdia lektori kurzov. Študent informatiky Stanislav Smatana po absolvovaní kurzu soft skills tvrdí, že je to výborný spôsob, ako si zvýšiť šance na trhu práce. Je však treba naozaj chcieť a nebáť sa preskúmať seba samého. Brno – Každý rok sa tisícky brnenských študentov chcú po absolvovaní univerzity úspešne zamestnať v obore, ktorý študovali. Poslucháč Fakulty informačných technológii Stanislav Smatana si už pred nejakým časom uvedomil, že konkurencia v získavaní pracovných príležitostí je obrovská a preto sa rozhodol, že skúsi zlepšiť svoje šance absolvovaním kurzu soft skills, po slovensky mäkkých zručností. „Uvedomil som si, že v dnešnej dobe je veľmi dôležité tieto schopnosti aspoň do istej roviny ovládať, pretože to pomáha človeku odlíšiť sa odostatných absolventov v odbore,“ tvrdí dvadsaťročný študent.

Do oblasti mäkkých zručnosti patria najmä komunikačné a prezentačné schopnosti, asertivita, timemanagement, či umenie viesť ľudí. Dušan Kalášek, lektor osobného rozvoja, tvrdí, že ide o ucelený systém schopností a nedajú sa naučiť za jeden deň.„Nutná je plynulá a postupná príprava. V prvom rade, ak si nás majú ľudia vážiť, tak si musíme vážiť samých seba. Dosiahneme to len sebapoznávaním. Až potom môžeme pochopiť ostatných a prejsť ku komunikácii,“ načrtáva Kalášek, zakladateľ spoločnosti E-DuKa, poskytujúcej kurzy mäkkých zručností pre študentov verejných vysokých škôl.

Považuje za omyl, ak si študenti myslia, že teoretické prednášky bez interaktivity im otvoria brány do zamestnania. „Je dokázané, že dvadsaťpäť percent úspešnosti každého človeka je daných odbornosťou, ale sedemdesiatpäť percent osobnostným rozvojom,“ tvrdí certifikovaný lektor Úradu vlády. „Stredné školy a celkovo spoločnosť nedáva na mäkké zručnosti dostatočný dôraz a väčšina ľudí je presvedčených, že odborné znalosti sú to jediné dôležité,“ dopĺňa Smatana.

Podľa jeho slov si vďaka kurzu uvedomil, aké významné sú komunikačné schopnosti pre uplatnenie. Profesionálne kurzy soft skills nie sú vo väčšine prípadov cielené na študentov. „Ponuka dostupných kurzov pre študentov nie je veľká, väčšinou sú zamerané skôr na zamestnancov, alebo manažérov,“ myslí si Smatana. Mimoriadne dôležitý aspekt kurzu je podľa neho nízky počet účastníkov. Len tak môžu ľudia jednoducho komunikovať s lektorom. „Ak je na seminári viac ľudí, tak to začína fungovať skôr ako trieda, a efektivita komunikácie sa znižuje,“ zhŕňa svoj názor študent informatiky

Podľa Pavly Horákovej, personálnej konzultantky a psychologičky v Kariérnom centre Masarykovej univerzity, sa popularita kurzov zameraných na soft skills zvyšuje. „Zo začiatku sme mali problém ich vôbec naplniť, no dnes je o kurzy omnoho väčší záujem a musíme ich často opakovať,“ hodnotí. Naopak Dušan Kalášek si myslí, že študenti, a nie len tí, prejavujú o profesionálnejšie kurzy stále malý záujem. Tvrdí, že základným dôvodom je ich neskúsenosť. Študenti si totiž myslia, že to pre nich nie je dôležité. „Nepotrebujú živiť rodinu a samých seba, zamestnanie berú skôr ako bonus. Tu je veľký rozdiel oproti vzdelávaniu zamestnancov,“ myslí si Kalášek. Starší ľudia si podľa neho uvedomujú, že zadarmo im nikto nič nedá.

Treba si však uvedomiť, že kurz nenaučí úplne všetko. „Ľudia nemôžu čakať, že tieto zručnosti na nich zázračne prejdú, je dôležité snažiť sa uplatniť ich v praxi,“ myslí si Smatana. Rovnaký názor má aj Horáková. „Študenti by kurzy mali brať aj ako inšpiráciu, inováciu do svojho života a nový pohľad na svet,“ dopĺňa konzultantka.